Print Friendly, PDF & Email

תכונה ישראלית טיפוסית היא לדעת הכל,הכי טוב וממקור ראשון,לכל אחד מאיתנו יש את מקורות המידע,חברים במקומות הנכונים ולכן רבים מאיתנו מתיימרים לענות תשובה לכל שאלה,כתבה זו תפריך “עובדות” רבות שהייתם בטוחים שאתם יודעים בתחום רפואת השיניים.

סידן לשיניים

רבים חושבים כי אכילת מזונות עתירי סידן יכולה לעזור בחיזוק השיניים כי “הסידן חודר לשן ומחזק את האמייל” – ובכן לא נכון,אמנם אכילת מזונות עתירי סידן עוזרת לגופנו בהרבה תחומים אחרים אך לא לשיניים,מינרל השן (הידרוקסיאפטיט)אינו מקבל סידן ממחזור הדם.

צחצוח שיניים

משקאות ממותקים

כולם יודעים כי משקאות ממותקים כמו – קולה,קינלי ומיצים ממותקים הורסים את השיניים,אך שתיית משקאות טבעיים כמו מיץ תפוזים סחוט או שאר מיצי ההדרים סחוטים מאד בריאה לשיניים – לא נכון,אמנם שתיית משקאות ממותקים כגון קולה,קינלי ועוד אכן אינה בריאה לשיניים וזאת עקב תכולת סוכר גבוהה בהם וחומציות רבה (PH נמוך), אולם גם במשקאות כגון מיצי פירות סחוטים וטבעיים(התופסים היום תאוצה עקב דימויי בריא,נקי וללא חומרים משמרים ושאר כימיקלים) קיימות כמויות סוכר מאד גבוהות ובד”כ PH נמוך. למעשה, מבחינת בריאות השיניים, עדיף לשתות דיאט קולה ובקש(כי אז יש פחות מגע בין הנוזל הנלגם לשיניים) מאשר מיץ אשכוליות שנסחט זה עתה!. גם סודה איננה בריאה לשיניים למרות שמכילה פחות סוכר – רמת החומציות של היא קרובה ל PH=5. שתו מיים!

צחצוח חזק

רבים בטוחים כי צחצוח חזק ומאסיבי של השיניים גורם לניקיונן,בריאותן ומרחיק יותר חיידקים מהפה – לא נכון,צחצוח יעיל צריך להתבצע בעדינות וללא הפעלה של כוח ,נהפוך הוא,אחוז ניכר מבעיות של נסיגת חניכיים נגרם עקב צחצוח חזק מדיי. החניכיים הן רגישות ובהפעלת כוח חזק מדיי עליהן-נסוגות,משום שהן מתרחקות מגורם הגירוי. פעולה זאת היא בלתי הפיכה!

אלכוהול להרגעה

מי לא שמע על חבר שסובל מכאבי שיניים באמצע הלילה וקיבל עצה “שטוף את הפה עם ערק” – מתוך כוונה שאחוז האלכוהול הרב במשקאות חריפים “מרגיע” את כאבי השיניים- לא נכון! כאבי שיניים לרוב נגרמים עקב עששת עמוקה שהגיעה לשורש(חור גדול) או דלקות חניכיים חריפות מאד,במצבים אלו האלכוהול לא רק שלא עוזר אלא אף מרע את המצב. אלכוהול גורם לצריבה של הרקמות הרכות בפה. הוא אמנם הורג חיידקים אך גם פוגע משמעותית ברקמות הבריאות שלנו כך שגם הכאבים לא נעלמים וגם נגרם נזק לשיניים והחניכיים.

ריח רע מהפה

תופעה נפוצה המפריעה להרבה אנשים. רבים חושבים כי הריח הרע נגרם מבעיות בקיבה או דרכי העיכול – לא נכון,רק ב-5% מן המקרים הדבר נכון. ברוב המקרים הריח נובע מתערובות גופרתיות הנפלטות מחיידקים בחלל הפה,צחצוח שיניים במקרה זה עוזר אך נמצא כי 80% מחיידקים אלו נמצאים על – הלשון!לכן קיימת חשיבות מרובה להבריש את הלשון וקיימים מנקי לשון ייעודים לשם כך. כמו-כן שימוש במברשות ייעודיות לניקוי בין השיניים ושטיפות חיטוי מועיל כנגד ריחות פה.

ניקויי אבנית הורס את השיניים

טענה הנשמעת ברבים מן המתרפאים המגיעים אל השיננית לניקויי שגרתי. טענתם היא כי הניקוי גורם לשריטות בחומר השן והכוח המופעל בזמן הניקוי מחליש את השיניים – לא נכון!המכשור בו משתמש הצוות הרפואי לניקוי השיניים עובד בשיטה הנקראת אולטרה-סוני,הכוונה לויברציות חלשות במהירות מאד גבוהה כך שלא יכול להיגרם נזק לשן עצמה או לשריטתה.נהפוך הוא – ניקוי שיניים שגרתי (מינימום אחת לחצי שנה) שומר על בריאות החניכיים ומונע הצטברות אבנית וחיידקים שהם הגורם היסודי למחלות חניכיים.

לא כדאי לטפל בשיניים חלביות

מיתוס זה שגור אצל הורים רבים האומרים כי השיניים החלביות בלאו הכי תישורנה ולכן הדבר לא משמעותי – לא נכון! טיפול בשיניים נשירות הוא חשוב ביותר. שיניים אלו בחלקן מלוות את הילד עד לגיל 13,כמו כן עששת (חורים) בשיניים נשירות יכולה לעבור לשיניים הקבועות וכמו כן קיימות עוד הרבה בעיות בשיניים נשירות העוברות למשנן הקבוע וגורמות לנזקים בלתי הפיכים בשיניים הקבועות.
לא מטפלים בשיניים בזמן הריון
נשים רבות בטוחות כי הטיפול עלול להזיק לעובר – לא נכון!הריון אינו מחלה. שינויים הורמונליים במהלך הריון גורמים לעלייה ברגישות החניכיים והשיניים. חוסר טיפול עלול לגרום להתקדמות מהירה בעיקר של מחלות חניכיים ולנזק בלתי הפיך לשיניים. לאחרונה פורסמו מחקרים המוכיחים קשר ישיר בין דלקות וזיהומים בחלל הפה ותופעות של לידות מוקדמות והפלות.

כדור אספירין נגד כאבים

מתרפאים רבים הסובלים מכאבי שיניים מניחים כדור אספירין או אופטלגין בסמוך לשן הכואבת מתוך כוונה “שהחומר הפעיל בכדור יגיע מהר אל השן” – ובכן זו טעות חמורה. מנגנוני הפעולה של רוב הכדורים נגד כאבים בנויים על ספיגתם למחזור הדם ורק אז הגעתם אל האזורים הכואבים או הגעתם למרכזי הכאב במוח כאתר הפעולה.הנחת כדור שכזה בסמוך לרקמת החניכיים לרוב גורמת לכוויה כימית של האזור והחרפת הנזק והכאבים.
9. מזונות מזיקים לשיניים
מה עדיף לשיניים – אכילת שוקולד או תפוח עץ? רבים מאיתנו היו עונים לשאלה זו כמובן שתפו”ע אולם-לא נכון! אמנם מבחינה תזונתית אכן תפו”ע עדיף על שוקולד אולם מבחינת בריאות השיניים מזונות שנשטפים מהר מהפה עדיפים על מזונות שנשארים זמן רב בפה לאחר אכילתם,לכן אכילת שוקולד עדיפה על תפו”ע משום שהשוקולד יישטף מהפה כדקה לאחר אכילתו ואילו תפו”ע עלול להישאר תקוע בין השיניים שעות מרובות לאחר אכילתו ולגרום לחומציות נמוכה הנשארת לאורך זמן – דבר הגורם להיווצרות חורים בשיניים. חטיפי בוטנים הם מהגרועים לבריאות השיניים עקב נטייתם להידבק למשטח השן למשך שעות רבות.

משחות שיניים להלבנה

הפרסומות בטלוויזיה מציגות משחות שיניים המתיימרות להלבין את השיניים –האם ניתן לקבל הלבנה בשיטה זו? לא נכון! משחות להלבנה מבצעות למעשה הסרת כתמים בלבד, והן יעילות בעיקר אצל מעשנים או אנשים ששותים הרבה קפה ותה צמחים. מנגנון הפעולה פשוט – גודל החלקיקים במשחה להלבנה גדול יותר, וכמו בנייר לטש גס – הכתמים מוסרים בצורה קלה יותר. חסרון גדול – מקדם השחיקה (RDA) של המשחות להלבנה גבוה,שימוש יומיומי בהן עלול לגרום לשחיקה של זגוגית השן

לרופא שיניים באים רק אם כואב ואין ברירה

לא נכון – אם הכאב הוא כזה שאין ברירה סימן שהשן במצב גרוע מאוד ונדרש טיפול שיניים מורכב בהרבה מזה שהיה נחוץ אם מגיעים לבקרת תקופתית (חצי שנתית או שנתית) אצל רופא שיניים
הסרת אבנית (בד”כ מבוצע ע”י שיננית) גורם נזק לשכבה חיצונית של השן
לא נכון – טיפול הסרת אבנית אצל שיננית (ניקוי שיניים) הכרחי לשמירה על בריאות השיניים והחניכיים
ואינו גורם כל נזק.
סתימות כסופות, מתכתיות (אמלגם) חזקות יותר מסתימות לבנות
לא נכון – אמלגם מכיל כספית, שהוא חומר רעיל בפני עצמו ומופרש לגוף בכמויות מזעריות.
התפתחויות של שנים אחרונות בחומרי שחזור בצבע השן הגיעו לרמה גבוהה מאוד ותכונות החומרים האלה עדיפים בהרבה תחומים על אמלגם,
היתרון היחיד של אמלגם הוא המחיר הזול .
כאב לאחר טיפול שורש ? רופא שיניים לא טוב
לא נכון – כאב לאחר טיפול שורש היא תופעה שכיחה ומופיעה בערך ב- 50% מהמטופלים אצל רופא שיניים
לרופא שיניים השפעה קטנה מאוד על כאב לאחר הטיפול,
הדבר נכון יותר במקרים, בהם נעשה חידוש טיפול שורש אצל רופא שיניים
כל שיני בינה צריך לעקור
לא נכון – אין כלל ברפואת שיניים הקובע ששן בינה צריכה להעקר משום שהיא “שן בינה”, בקיעתן של שיני בינה היא לרוב בצורה שלא מאפשרת להן להשתלב במערך המשנן בפה, בקיעה לא נכונה עלולה לגרום לדלקות חוזרות ופגיעה בשן טוחנת קדמית.
רק רופא שיניים יכול לקבוע האם יש צורך בעקירת שן בינה.
אם יש דימום מהחניכיים, לא מצחצחים שיניים
לא נכון – הרבה אנשים נמנעים מציחצוח שיניים, כאשר קיים דימום מהחניכיים,
הדימום נובע עקב דלקת חניכיים, שנגרמה כתוצאה משמירת היגיינה לקויה ואילו ציחצוח קפדני יקטין ואף יפסיק את הדימום, במקרה הצורך כדאי לעבור ניקוי והדרכה אצל השיננית. גם ביקור אצל רופא שיניים
לנשים בהריון אסור לעשות צילומי רנטגן אצל רופא שיניים
לא מדויק – זה נכון, שבשליש הראשון של ההריון תאי העובר הם יותר רגישים לקרינה,
לכן צילומים לא הכרחיים כדאי לדחות לאחר השליש הראשון,
יחד עם זאת, אם טיפול השיניים דחוף ונדרש לבצע צילום אצל רופא שיניים על מנת לבצע את הטיפול בצורה נאותה, כדאי לבצע את הצילום הנדרש וזאת כיוון שנזקו קטן בהרבה מכל נזק אחר,
שעלול להתפתח עקב ביצוע טיפול שיניים לא מדויק.
לצורך השוואה: קרינה של צילום של שן אחת שווה לשעה של שהייה בשמש, עם צילום רנטגן דיגיטלי הקרינה נמוכה בכ- 70% – 50%
כדאי להמנע טיפולי שיניים בזמן הריון
לא נכון – במהלך הריון חלים שינויים הורמונליים אשר גורמים לנפיחות חניכיים והרגשה של “דלקת חניכיים”, בעקבות כך נשים רבות מפסיקות להקפיד על הגיינה של הפה,
על ביקורות סדירות אצל רופא השיניים ועל טיפולים נדרשים.
דווקא במהלך הריון, עקב כל האמור לעיל, יש להקפיד על ניקיון,
ביקורות סדירות וטיפולים חשובים אצל רופא שיניים.

הלבנה ע”י לייזר היא היעילה ביותר

לא מדויק – קיימות מספר שיטות להלבנה (הבהרה) של שיניים, אצל רופא שיניים בכל השיטות החומר הפעיל הוא מי חמצן וההבדל הוא בסוג ההפעלה
של חומר פעיל זה: הפעלה כימית, הפעלה טרמית או הפעלה בעזרת קרן אור. היתרון
כל שן שעברה טיפול שורש חייבת בכתר
המשפט הזה היה נכון פעם. היום הוא לא מדויק. הצטברות ידע וניסיון מצביעים על כך שצורך בכתר על שן נובע לא מעצם ביצוע טיפול שורש אלא ממידת ההרס של כותרת השן ומיקומה בקשת השיניים.

השתלות עושים רק אצל מומחה השתלות ולא אצל רופא שיניים.

לא נכון – אין כל חוק או תקנה שמחייבת ביצוע שתלים דנטליים ע”י מומחה.
למומחה לא בהכרח יש יותר כלים (ידע וניסיון) מאשר לרופא שיניים כללי בעל וותק של הרבה שנים במקצוע בכלל ובהשתלות בפרט.
רופא שיניים כללי אשר עוסק שנים רבות בתחום השתלות, בד”כ יבצע גם את השלב הכירורגי וגם את השלב השיקומי. יש בכך יתרונות מבחינת נוחות המטופל (הטיפול כולו מבוצע ע”י רופא אחד) ומבחינת ראיה כוללת של מצב הפה.

טיפול חניכיים עושים רק אצל מומחה לחניכיים

לא נכון – אין כל חוק שמונע מכל רופא שיניים לטפל גם בחניכיים. חניכיים הם חלק בלתי נפרד מחלל הפה אשר באחריותו הרחבה של רופא השיניים. התפתחות טכנולוגית וביורפואית מאפשרת טיפול שמרני יעיל בחניכיים ללא צורך במומחיות מיוחדת ברוב המקרים. במקרים יוצאי דופן רופא שיניים כללי יפנה את המטופל למומחה לתחום מחלות החניכיים.
מסטיק (גומי לעיסה) מוציא סתימות
לא נכון – שיחזורים (סתימות) שייצאו מתוך השן עכב לעיסת מסטיק פשוט לא בוצעו כראוי. מסטיק לא מזיק אלא להיפך מועיל למצב הפה והשיניים.
ילדים מטפלים רק אצל מומחה לילדים
לא נכון. עיקר העבודה בטיפול שיניים אצל ילדים זה הגישה והקשר עם הילד. בעידן הלייזר הטיפול הופך להיות ל”משחק” עם ילדים כאשר ב80% מטיפולי שיניים אין צורך בזריקת הרדמה מקומית.
.

שיניים צריך לצחצח חזק

ניקוי יעיל של שיניים אינו דורש מאמץ. קורה שציחצוח חזק מדי גורם שחיקה של שיניים וחניכיים ובעקבות כך נסיגת חניכיים ופגיעה בשיניים.
הבהרת (הלבנת שיניים) פוגעת באמאיל
זה היה פעם כאשר הדרך היחידה להבהיר היתה דרך שחיקה. החומרים של היום לא גורמים כל נזק כאשר השימוש הינו נכון ומידתי